Over Rob
Rob Westerik is een specialist als het gaat om strategie, missie, organisatiecultuur en -branding. Hij adviseert businessleaders, doet 'hei-sessies' met MTs en (her)positioneert/vernieuwt MKB bedrijven.
Na 13 jaar Unilever en 2 jaar interim startte hij in 2007 het bedrijf Leef Je Merk. In 2017 bundelde hij zijn ervaringen in het boek "Hoe word ik een gaaf bedrijf?" Dit gaat over karakter, purpose, profit, duurzaamheid en de overige essentiële ingrediënten die je nodig hebt om een gaaf bedrijf te worden.  

Missie: Meer gave bedrijven
Bedrijven bepalen vergaand de koers van de wereld en zijn een dominante factor in het geluk en leven van mensen. Te veel mensen en bedrijven zijn er voor zichzelf en hun eigen portemonnee. De impact die ze hebben op milieu, werknemers en maatschappij wordt onderschat, het bewustzijn van de organisatie is laag, het vertrouwen van de buitenwereld ook. Dit is schadelijk voor mens, milieu, de wereld maar ook voor de resultaten en concurrentiepositie van de onderneming. De huidige tijd en generatie stelt andere eisen, een fundamentele verandering van overtuigingen en inzichten is nodig.
Het gaat om betekenis, groei, waardecreatie en dus ook over geluk en voldoening. Er is meer dan overleven, eigen belang, winst, leuke collega's en baanzekerheid. Niet dat we deze basics moeten vergeten maar gave bedrijven gaan verder, ze zijn meer wij dan ik en stoten door tot de top van de Maslov pyramide.
Gave bedrijven zijn plekken waar mensen zich kunnen ontwikkelen, instituten die je kunt vertrouwen en waar waarden centraal staan. En gave bedrijven creëren heel veel waarde. Dat is fijn als mens en het levert ook echt pecunia op.
Gave bedrijven tonen karakter en vallen op. Ze onderscheiden zich altijd door wie ze zijn en hoe ze dingen doen. Al is wat ze doen van een afstand hetzelfde als de buurman, hoe ze het doen en waar ze voor staan is uniek. Dit geeft competitie edge.
Gave bedrijven communiceren ook consistent en congruent. Wat ze zeggen is wat ze doen en langs alle touchpoints (daar waar het bedrijf de buitenwereld raakt) wordt dezelfde boodschap en gevoel geventileerd: total branding!
Gaaf worden vraagt karakter, doorzettingsvermogen en visie. Het is geen truukje maar een zorgvuldig bouwsel met 'purpose' als fundering, waarden als wortels en een missie als stam. 
Gave bedrijven zijn nodig om de schade van de eerste industrieel revolutie uit te wissen en om deze aarde een beetje beetje achter te laten dan je hebt aangetroffen.
“Purpose is a game of champions. Only strong-minded leaders with powerful intellects, real characters and spines of steel are suited for it”. (Nikos Mourkogiannis - Harvard professor en schrijver van het boek Purpose as a starting point).

Leef Je Merk VOF
Leef Je Merk is de VOF van Rob Westerik en Caroline Westerik-Sikking. Rob is de drijvende kracht achter het concept en Caroline spring bij waar nodig. In die zin is ze een van de partners van Leef Je Merk maar dan een hele vaste. Caroline is tevens duurzaamheidsmanager bij AAK (producent en leverancier van plantaardige olie) waar ze iedere dag bezig is met het gedachtengoed in de praktijk. Rob en Caroline zijn getrouwd en hebben 2 tiener dochters.
Leef Je Merk heeft een kantoor en een meeting-room voor 6 personen in Warmond, op de begane grond van wat ooit een Bollenschuur en nu ook ons woonhuis is.
Leef Je Merk is ook een netwerk organisatie. Voor grotere teamevents of bijzondere specialismen als coaching, communicatieconcept, copy, PR, (UX) design en zelfs voor data integratie werken we met partners. Stukvoor stuk professionals die we kunnen inzetten als de situatie daar om vraagt. 
Wat we misschien wel het beste kunnen is verbinden en creeren. Wij leggen verbanden tussen missie en merk, tussen identiteit en gedrag en tussen heel veel mensen. 
“Creativity is just that: the ability to bring new and valuable things into being. Seeing connections is the core of creative thinking.  (Dorte Nielsen & Sarah Turner, The secret of highly creative thinkers)

Roots en visie
Toen in 2002 Unilever het Amerikaanse bedrijf Bestfoods overnam maakten we (zowel Rob als Caroline) samen met een groot consultant bedrijf en de rest van het MT van (wat nu heet) Unilever Foodsolutions de gemeenschappelijke strategie voor de foodservice business. Heel helder werd hoe we werkten, waar de verschillen zaten en wat we wilden doen. Het heeft echter nog jaren geduurd voordat UFS 1 bedrijf was en de onderstromen uit het bedrijf waren. 
'Business-school' Unilever heeft er ook voor gezorgd dat het belang van merken en een merk zijn wel heel duidelijk is. Een merk is een idee dat gevolgd wordt en is hiermee, in tegenstelling tot prijs,technologie of distributiemodel, niet of nauwelijks te kopiëren en altijd uniek. Een belangrijk gegeven in de wereld waar veel bedrijven als 'grijze muizen' opereren en prijs vaak het belangrijkste verschil moet maken. 
Na 13 jaar Unilever en een kleine 2 jaar business development in de advocatuur begint Rob ('66) in 2007 het commercieel consultancy bureau Shift66. Caroline gebruikte deze naam al voor haar interim activiteiten bij o.a. Philips en Douwe Egberts. Toen zij besloot zich vast te verbinden ging Rob onder de Shift66 door. In 2011 doopte Rob Shift66 om naar 'Leef Je Merk', een pakkende naam die helder vertelt waar het om draait.
De focus lag vanaf het begin op B2B, commercie en mensen. Niet gek want ook bij Unilever was B2B Rob's speelveld. eerst als productmanager, toen als key account manager en vervolgens als commercieel manager verantwoordelijk voor de segmenten Horeca en Instellingen. In deze functie stuurde 30 mensen: teamleiders, accountmanager en vertegenwoordigers aan. 
Het Leef Je Merk concept is een continue doorontwikkeling. Door heel veel te doen, te lezen en alle opgedane ervaring te gebruiken. In 2008 werd ik gevangen door het Harvard boek van Nikos Mourkogiannis; "Purpose as a Starting Point". Hierin werd PURPOSE als 'the underpinning and overwriting element" in bedrijfsvoering geïntroduceerd. Het "Start with Why verhaal van Simon Sinek sloot hier goed op aan. De 4 business-purposes van  de Harvard professor Nikos Mourgiannis werden de heipalen onder het concept.Vanuit purpose is het maken van een zinvolle en effectieve strategie gemakkelijker en valt de koppeling naar cultuur en communicatie goed te leggen. Onderstaand, op de foto, een greep uit de theorie achter Leef Je Merk. Een meter boeken maar toch heel hands-on!
De keuze om als netwerkorganisatie te werken is een hele bewuste; Het geeft flexibiliteit, je kunt werken met de beste mensen die jezelf selecteert for the job en de overhead blijft laag. Het is efficiënt en effectief en vertaalt zich in top kwaliteit tegen lagere prijzen. 

Back to Top