woensdag 6 juni 2018
Waarom Ramos een eikel en Cruijff onsterfelijk is
De Champions League Finale die onlangs in Kiev is gespeeld blijkt niet gewonnen te zijn door Ronaldo, ook niet door een wonderdoelpunt van Bail maar door vooral door één man, Sergio Ramos! Eigenhandig werkte de Madrileen de Liverpool sterspeler Salah naar de grond en uit de arena en na nu blijkt heeft Ramos (indirect) twee keer gescoord. De oorzaak van de blunders van Liverpool keeper Karius schijnt namelijk een hersenschudding te zijn die opgelopen werd in een botsing met … Sergio Ramos.
Ramos is een geweldenaar, hij heeft een absolute winnaarsmentaliteit maar kan, doordat hij de grens van het aanvaardbare vaak overschrijdt, niet rekenen op mijn sympathie. Zijn middelen heiligen zijn doel en bovendien speelt hij voor het verkeerde team. Het met 600 miljoen schuld behangen Real is niet mijn favoriete club. Het team speelt slim in op de tegenstander en domineert door persoonlijke klasse en mentale rijpheid. Ze wankelen soms, zuigen altijd en winnen veel. Het is aards voetbal, niet het overtuigende ‘niet van deze planeet’ voetbal dat Barcelona ooit speelde en veel mensen graag zien en verwachten van de beste voetballers ter wereld. De voetbalsport verdient meer frisheid, nieuwe winnaars, verrassingen en een nieuw elan zoals Guardiola, Jürgen Klopp en Peter Bosz dit tentoonspreiden. 
Subjectieve elementen geven vaak de doorslag in de beleving van voetbal maar ook van uw bedrijf. Challengers kunnen vaak op meer sympathie rekenen dan de gevestigde orde maar wat nog een groter rol speelt is ‘karakter'. Past datgene dat de club, het bedrijf of het product uitstraalt bij jou? Herken je jezelf en wil je je hiermee verbinden? Niets is belangrijker voor het bestaan op langere termijn van een bedrijf, club of speler dan ‘the reason why it exists’ en hiermee ook de reden waarom klanten en talent kiezen voor dit bedrijf.
Het hogere doel en why van Ramos is ‘heroisme’; effectief zijn, leiden en winnen. Winnen is het enige dat telt. Voor Zidane is dit schijnbaar niet genoeg (hij vertrekt), voor mij ook niet en voor Johan Cruijff helemaal niet. Hij hield van de bal, combineerde succes met attractiviteit, stond voor zijn visie ("Je kunt beter ten onder gaan met je eigen visie dan met de visie van een ander") en veranderde het voetbal. Door voetbal te verheffen tot kunstvorm, waarin het vermaken van het publiek centraal staat, heeft de legendarische nummer veertien een rijke erfenis nagelaten. Zijn volgelingen (zoals Guardiola) en zijn immer actuele ideeën maken hem in zekere zin onsterfelijk. 
Of dit voor managers en bedrijven is weggelegd is maar de vraag, Bekende sporters en artiesten roepen vaak meer emotie op en hebben meer exposure. Zeker is wel dat visionaire mensen als Elon Musk (Tesla & SpaceX) op sympathie kunnen rekenen, dat Paul Polman (Unilever) een bovengemiddeld betrokken CEO is en dat bedrijven die ‘on purpose’ zijn aantrekkelijker zijn voor talent en klanten. Als je werkt vanuit een duidelijk ‘why’, de juiste drijfveren hebt en iets doet of levert dat mensen aanspreekt is succes een gevolg en geen eendimensionaal doel. Dus, gooi de spreadsheets en Q3 targets even overboord en vraag je eens af wat je samen wilt bereiken en waar je als bedrijf voor staat. 
Het ontdekken van purpose en ontwikkelen van een visie is minder moeilijk dan het wellicht lijkt. Purpose is er namelijk altijd (zowel bij Ramos als Cruijff) en visie hun je ontwikkelen. Je moet het ontdekken, willen en leven en hier zit met name de crux. Het leiden van een purpose-geïnspireerd bedrijf en ‘het leven van je merk’ vraagt namelijk wat anders dan het managen van een proces-gedreven onderneming. Bij purpose gaat het om het managen van de emoties, niet om het vervangen van iets dat hapert. Het gaat om visie, vakmanschap, waarden en bevlogenheid. De focus ligt niet op verschillende taken en verantwoordelijkheden, maar op communicatie, voorbeeldrol, kernwaarden, cultuur en op het hogere doel waar iedereen aan wil werken. Dan krijgt werk echt diepgang en betekenis, wordt je bedrijf ongetwijfeld gaver en doe je de goede dingen met je leven. Want zeg nou zelf, hoe wil jij herinnerd worden, als Ramons of als Cruijff?

dinsdag 19 september 2017
Maak een plaatje van de toekomst
Binnenkort begint het jaarlijkse plan & budget ritueel weer. Vele managers moeten hun plan maken en hun prognose afgeven. De controller telt het op, past het omhoog aan en de spreadsheet wordt verstuurd aan het hoofdkantoor. Een versimpelde weergave van wat er gebeurt maar in grote lijnen is dit zoals ik het nog zie en in de praktijk heb meegemaakt. Ergens wordt bepaald wat de groei moet zijn en links of rechtsom moet die in de plannen staan. De targets in de plannen zijn kwantitatief, de resultaten moeten worden gemanaged. Maar resultaten komen er pas als de mensen worden gemanaged, ontwikkeld en geïnspireerd.
Uit de theorie en praktijk weten we dat businessplannen en targets mensen nauwelijks motiveren maar wel een hoop tijd kosten. We proberen te sturen met KPI’s en bonussen, die als ze te klein zijn nauwelijks effect hebben op gedrag en als ze te groot zijn corrumperen of blokkeren. Ongeacht de side-effects, het enkelvoudige target moet en zal gehaald worden.
Begrijp me goed, ik ben voor plannen en doelen stellen. Het geeft focus en kan motiveren. Doelen stellen is keihard nodig. Want zoals onze vriend Aristoteles (ongetwijfeld in het Grieks) dit al illustreerde: “Man is a goal-seeking animal. His life only has meaning if he is reaching out and striving for his goals”.
De vraag is echter of het proces en de meeste businessplannen en afdelingsdoelen motiveren tot actie. Willen we dit of moet het, zijn het individuele plannetjes zonder dat deze wijzen naar een stip op de horizon of zijn het elementen van een droom die samen nagejaagd wordt?
Degene die mij een beetje volgen weten dat ik van de PURPOSIONERING ben. “Start with why” zeg maar en “No strategy has a meaning without a purpose”. Purpose is het heilige vuur, de energie en het morele kompas van de organisatie. Purpose verbindt mensen aan plannen en zorgt dat het gebeurt. Want als je samen iets nastreeft dat ertoe doet en met elkaar graag wilt krijg het vaart. Zo wordt je kampioen, zet je iemand op de maan en zorg je het gaafste bedrijf van Nederland wordt.
Purpose krijg je niet zomaar, hier moet je wel wat voor doen. Het vraagt introspectie, tijd, visie en karakter. Nu is een echte Purpose misschien niet 1-2-3 voor iedere leider en bedrijf weggelegd maar een gemeenschappelijk beeld van waar het bedrijf naar toe moet is wel het minste dat er moet zijn.
“Begin with the end in mind” predikt managementgoeroe Steven Covey. Hoe simpel en waar kan het zijn, ook voor het budgetproces. Een gemeenschappelijk beeld van je identiteit, prestatie, toekomst is de bodem onder ieder goed businessplan. Of zoals in de lang vervlogen campagne (1989) van het ministerie van Sociale Zaken: Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid. Haal de folder bij postkantoor of bibliotheek!
Ps. de folder van de workshop "plaatje van de toekomst" staat op de Leef Je Merk website: www.leefjemerk.nl
dinsdag 5 september 2017
Neuzelaars!
Als het hoger doel ontbreekt wordt het neuzelen!

De kabinetsformatie lijkt wel op een stel zestigers die een mountainbike huren in de Ardennen. Het gaat snel te hard, ieder klim is een opgave, bij ieder kuiltje knijpen ze in de remmen en bij iedere kruising kijken ze op de kaart. De politici houden zich vast aan hun verkiezingsprogramma en willen niet de beloften breker worden die door pers en volk wordt neergesabeld. 
Doen waar je voor staat, doen wat je zegt! Dat zou ik toch heel goed moeten vinden als Leef Je Merk. Toch begin ik een serieus grote afkeer te krijgen van alles wat in Den Haag gebeurt en hoe daar verslag van gedaan wordt. Iedere dag hetzelfde geneuzel, het schiet niet op, is niet transparant en eigenlijk ook niet interessant. 
Gaat het nog wel over purpose, het hogere doel en achterliggende filosofie, of blijven ze hangen in details, regels en invulling? Gaat het om doen waar je voor staat of gaat het om scoren en invulling van puntjes zoals het zingen van het volkslied in de klas?! Alles wijst op het laatste.
Beginnen bij details, uitkomsten en meningen is nooit handig, zeker niet als de grote ideologische noten zoals euthanasie nog niet eens volledig zijn gekraakt. Belangrijk is dat je de grote lijn vasthoudt, bij de grote brokken begint en het waarom, hoe en wat onderscheidt. Het verschil tussen uitgangspunt en uitvoering moet helder blijven anders wordt de tactiek gelijkgezet aan strategie en het hogere doel. 
Ondertussen wordt elders in den Haag de SP ontmaskerd als een voormalig dictatoriaal bolwerk van Jan Marijnissen. Altijd de grote socialist uithangen en een despoot blijken te zijn. Smullen vind ik. De dame in kwestie probeert positief te blijven lachen ondanks haar aantijgende verhaal. Bevuilt ze haar eigen nest of is ze een klokkenluider? Je kunt er veel van vinden maar tis een kwestie van smaak, waarden en normen.
Ethiek, en dus waarden en principes, het is zo gemakkelijk nog niet. Iedereen heeft zijn eigen mening, overtuiging en waarden set. Voor wie kies je? Maar net als in een traditionele dorpsgemeenschap, stam of business moet je hier een werkbare overeenkomst over sluiten. Dat is de kern van samenwerken en samenleven. 
Terug naar de politiek en hun purpose (why?). Politieke partijen zijn er om hun kiezers en het grote doel te dienen, niet om zich in te graven of om een eigen koninkrijkje te stichten. Dienstbaarheid boven macht, wij boven ik, beschermen boven uitmelken. In de kern zijn het helpende instituten. Ze willen en moeten het land en de mensen verder helpen en vanuit hun overtuiging werkbare overeenkomsten sluiten. Helpen en het grotere goed dienen is de kern en hier schiet niemand wat mee op.
Dus, schiet eens op beste mensen (ooit dames en heren), neem je verantwoordelijkheid en kom eens met een helder plaatje van de toekomst waar we samen enthousiast van worden.
Neuzelaars!
zaterdag 27 augustus 2016
Als pegels en passie bijten
Iedereen kent het wel, je wilt doen wat je leuk vindt alleen de praktijk zit je in de weg. Je doet te vaak niet wilt maar waarvan je weet dat het je wel genoeg economische brandstof en zekerheid geeft. Dat is niet erg, iedereen eet wel eens een broodje poep zoals Ome Willem dat zou noemen, maar het moet geen gewoonte worden. Als passie en pegels elkaar bijten heb je een probleem en blijft het tobben. Zonder passie en drive werken leidt namelijk nooit tot iets bijzonders!
De balans vinden tussen waar je goed in bent, waar je helemaal enthousiast en gepassioneerd over bent en waar je voldoende geld mee verdiend, zou het streven van iedereen moeten zijn. Zeker is, dat als je de stap wilt maken van goed naar bijzonder, al deze factoren z’n fair share moeten hebben.
De aanjager voor bijzondere prestatie is DRIVE. Ben je helemaal ‘on fire’ van iets dan wordt er vaak heel goed in. Zoals Bruce Springsteen gek, geil en enthousiast was van Elvis, een gitaar kocht voor $15,00 en z’n E-Street band begon.
De meeste mensen zijn helemaal niet ‘on fire’ over hun bedrijf en werk. Dat is een gegeven, heel jammer en killing voor het bedrijfsmerk. De oprichter vaak wel maar vindt zichzelf steeds vaker in situaties waarbij de pegels voor gaan omdat de rekeningen betaald moeten worden en de monden gevoed. Het initiële vuurtje wordt langzaam geblust.
Totdat hij zichzelf herontdekt en geïnspireerd wordt door een of andere bedrijven-sjamaan of merkstrateeg. Hij ontdekt zijn bestemming en ‘purpose’ en komt met een mooie communicatie campagne, maar dan… Dan begint het echte spel. De acties maken het verschil. Niks meer en niks minder!
Er is soms een groot verschil tussen wie je wilt zijn, wat je roept en hoe je je nu gedraagt. Een moeilijk te dichten kloof want de praktijk is immers weerbarstig. De kunst is en mijn opdracht zou zijn om deze kloof te dichten. Praten en communiceren over iets waar je in gelooft is namelijk veel gemakkelijker dan het doen. Maar als je niet doet waar je over praat ben je ongeloofwaardig. Je valt even op maar dan door de mand.
Positioneren van dienstverleners is mensenwerk en afzien. Waar je samen in gelooft, hoe je dingen doet en met wie je werkt maakt het verschil. Als je samen je merk niet leeft en niet de keuzes durft te maken die passen bij jouw visie en energie wordt het niks bijzonders. Niemand zei dat het gemakkelijk was maar toch… “Just do it!”

publicatie 27-10-2016, PridePR nieuwsbrief
donderdag 14 april 2016
Talent op zoek naar betekenis
Talent wil ergens voor staan en gaan
Ik heb hoop en meer vertrouwen in de jeugd dan in onze en de vorige generatie. Het was maar een klein artikel in het FD waarin Gian Zondona van Monsterboard de vraag van de komende generatie omschrijft: Millennials op zoek naar betekenis.
Het aanstormend talent is vooral op zoek naar wat een werkgever voor hen kan betekenen, waar het bedrijf voor staat. Geweldig toch en helemaal in de Leef je Merk gedachte en heel anders dan het vroeger bij mezelf ging. Dat wat voor mij voortschrijdend inzicht was hebben zij al op jonge leeftijd.
Gelukkig want er staat wat te gebeuren. De voortekenen zijn er want veel systemen lopen vast. Aandeelhouderswaarde als enige succesfactor is van gisteren. Financiële systemen staan op ploffen, traditionele zekerheden als pensioen verdwijnen snel, onze gegevens liggen in de US, ons geld ligt in China, onze invloed op vermindert, Europa kraakt en al ‘onze’ delfstoffen raken stukje bij beetje op. T’is net de Titanic waar de muziek bleef spelen terwijl de boot zinkt. We moeten wel veranderen en ons hedonische rendement denken veranderen naar meer waarde, welzijn en betekenis.
Rendement van Geluk
De Tegenlicht documentaire ‘Rendement van Geluk’ van afgelopen zondag over de betekenis economie liet ook goed zien wat er aan de hand is. Waarschijnlijk nu nog voorbehouden aan de midden en hogere klasses is er een groeiende drang om de juiste dingen te doen en van betekenis te zijn. Succes alleen financieel meten en maatschappelijk onverantwoord ondernemen, iets dat we decennia gedaan hebben, is uit. Nu al komen de beursgenoteerde corporates niet meer weg met onverantwoord gedrag maar het wordt gemeengoed in Europa, ook voor het MKB. Het zal snel gaan, misschien wel net zo snel als niet meer roken in de horeca.
En dan hebben we ook nog de Panama Papers. Om van te smullen. Niet vanwege de hysterie over het wegduiken voor de belasting (hetgeen ik principieel wel begrijp als het geen fraude is) maar vanwege hoe de traditioneel liberale top van onze maatschappij hier mee om gaat. Wegduiken en afwachten is de normale reactie maar dat kan nu niet meer. Alles ligt op tafel en hoe ga je hier dan mee om? Waar sta je voor en uit welke overtuiging heb je dingen gedaan? Omdat deze overtuiging vaak ‘me, myself en I’ is en er geen hoger doel is, wordt dit een demasqué van jewelste. Ik kijk er naar uit.
Vertrouwen in de toekomst
Nu maar hopen dat de voortekenen niet bedriegen, dat de wal het schip keert en onze nazaten verantwoordelijker zijn dan hun voorgangers. Hoop doet leven, net als het voorjaarszonnetje dat nu doorbreekt. Laat de lente maar beginnen! Het worden vast gouden tijden voor Leef je Merk☺
woensdag 11 november 2015
Ich habe es nicht gewusst

Geld, winst en effcicientie gaat vaak boven de juiste dingen doen

Wellicht zonder het zelf te beseffen heeft het Financieel Dagblad een hoge voorspellende waarde als het gaat om belangrijke zaken. Reeds op 15 april 2014 en drie maanden voor de verschrikkelijke MH17 ramp wees het FD op het gevaar van vliegen boven Rusland en de Oekraïne. (Artikel 15 april 2014, De weg naar Azië leidt bijna altijd over Rusland). Het FD wist het wel maar  Malaysia Air vloog gewoon door. Het “Ich habe es nicht gewusst” liedje dat nadien gezongen werd was dus een wassen neus en a boody shame! Iedereen wist van de gevaren maar sloeg deze in de wind omdat recht-doorvliegen goedkoper is.
Op 19 september ’15 sloeg het FD wederom de spijker op z’n kop. De weekendkrant opende met “Duitse degelijkheid opent deur naar corruptie”. Een week later ontpopte het Volkswagen schandaal zich. De cultuur bij een van de grootste merken ter wereld bleek dermate hierarchisch dat de top zich onaantastbaar waande en zonnekoning-gedrag ten toon spreidde. Ook hier wordt het lied “Ich habe es nicht gewusst” nu veelvuldig gezongen. En wederom klinkt het zo vals als een bejaarde kanarie.
En het blijft niet bij deze bedrijven: de Russische atletiek federatie, de Duitse voetbalbond, de FIFA, Imtech, een hele zwik woningcorporaties, de NS, allemaal kunnen ze er wat van en wisten ze nergens van.
Wat is het toch dat bedrijven (en dus mensen) het persoonlijk belang en de korte termijn resultaten voorrang geven. Het Waar is het hogere doel gebleven en hebben ze nog wel een moreel kompas?
Dat het hogere doel te vaak ontbreekt is voor mij helder. Als management consultant en “Leef je Merk-belever” zie ik hoe bedrijven het altijd hebben over WAT wel en WAT niet, over winst en verlies en over efficiëntie. Over het ‘Hoe en Waarom’, over cultuur en on purpose zijn gaat het bijna nooit. Dat is abstract en moeilijk en vraagt om bereidheid om je nek uit te steken en te innoveren.

Ontbreekt het morele kompas?
Ontbreekt het morele kompas en de integriteit en zijn deze mensen echt zo slecht? Dit is iets wat ik al ‘believer’ in de initiele goedheid van de mens maar moeilijk kan geloven. De omgeving en bedrijfscultuur is van immense invloed op het gedrag en de overtuigingen van individuen. Ooit begonnen de CEO’s bevlogen aan een roeping als ingenieur, financial of productmanager maar op weg naar de top zijn ze het contact met zichzelf kwijtgeraakt. Tegenspraak werd ballast, de druk om te presteren groot en hun gedrag normaal. Maar als je het vermogen om dicht bij jezelf te blijven, oorspronkelijk te denken verliest en je je gedraagt alsof kernwaarden (zoals bij VW: innovative, offering enduring value, responsible) marketingpraatjes zijn die niet voor jou gelden gaat het mis.
Helaas, helaas en een gemiste kans want juist de top heeft de mogelijkheid om ‘game changing’ te opereren. Ze komen in contact met interessante denkers, kunnen hun blik verruimen en hebben een heel bedrijf achter zich staan. Juist zij kunnen een strategische koers uitzetten die klopt en die duurzaam waarde creëert voor afnemers en talent.

Laat merken wie je bent!
Beste bedrijven, managers, politici en marketeers, laat eens merken wie je echt bent en laat je niet gek maken door economische of emotionele druk. Geef jou leven en dat van anderen zin en zorg ajb dat je de moeite van velen waard bent!
Dat is ook voor je bedrijf beter. Reputatie komt immers te voet en gaat met veel paardenkrachten, en dan gaat het pas echt geld en koppen kosten.
maandag 22 juni 2015
Merken zijn net mensen
Een merk is wat mensen zeggen wat het is
Met Vaderdag kreeg ik een heel leuk en vleiend briefje van m’n dochter. Ze is 9 jaar jong dus de tekst zal in de komende jaren wel veranderen maar het zal maar over je gezegd worden!: Lieve papa, je bent super, lief, sterk, cool en knap” xxxxxxxx Anne-Lynn. Natuurlijk was dit het mooiste cadeautje van alles en kon mijn dag niet meer stuk.
Stel je nou eens voor dat heel veel mensen dit zeggen. Dan ben je een soort van A-merk. Een merk dat heel positief geladen is met een paar woorden. Cool, sterk en lief. Welk merk zou je dit niet gunnen? Al zijn de woorden fantastisch niet ieder merk zou deze associaties willen. Ben je een gerenommeerd accountantskantoor dan wil je misschien net iets anders. Intelligent, betrouwbaar en waardevol bijvoorbeeld. Als het maar aantrekkelijk is en de doelgroep aanspreekt.
Dit kleine voorbeeld maakt duidelijk dat merken eigenlijk zijn ‘wat mensen zeggen dat ze zijn’. Het gaat om perceptie en associaties. Deze associaties worden allemaal teruggebracht tot eigenschappen en waarden. Het oordeel luidt verschillend; Soms positief (goed, cool, kwaliteit, verrassend) en dan heb je fans, soms negatief (onbetrouwbaar, traag of incompetent) en dan ‘ben je de Sjaak’ zoals we dat in Warmond zeggen. Denk maar aan de NS. Misschien wel de beste vervoerder in Europa maar toch met een reputatie die ik niet graag op Vaderdag zou willen lezen.

Merken zijn net mensen
Merken zijn net mensen met eigenschappen, waarden en ideeën. Niet ieder mens wil je in je kennissenkring en niet ieder mens is even aantrekkelijk, voor jou. Is er een positieve klik dan herken je iets van jezelf, je eigen waarden, ambities of achtergrond.
Zo is het met merken ook. Klanten moeten zich tot aangetrokken voelen en van je houden. Lukt dit, ben je relevant en aantrekkelijk en is de perceptie goed dan komt het gewenste resultaat vanzelf.
Perceptie en opinie is stuurbaar en grote merken en topbedrijven besteden hier veel aandacht aan.
Auto’s zijn een geliefd voorbeeld om uit te leggen hoe het werkt. Automerken worden namelijk zorgvuldig geladen. Ze vertellen wat over jou. Volvo staat bijvoorbeeld voor veilig, robuust en degelijk en spreekt mensen aan die dit belangrijk vinden. Het is een ‘caring’-family brand maar er is meer. Saai gevonden worden is dan een gevaar dus wat doe je dan. Je adopteert ‘s wereld meest uitdagende zeilrace en verbind er jouw naam aan: the Volvo Ocean Race. Nog steeds robuust maar heel cool, stoer, sportief en uitdagend. ‘Leave the world behind’ is hun verhaal. Natuurlijk besteedt een bedrijf als Volvo ook heel veel aandacht aan haar bedrijfscultuur om de merkbelofte iedere dag maar weer waar te maken want dit is natuurlijk waarmee je het echte verschil maakt. “To build value based offering, you have to build a value based culture”.
Zwitserse klokjes doen het ook goed. De marges zijn enorm en dit komt vooral omdat ze hun merken (die zij ‘maisons’ noemen) goed geladen hebben. Made in Zwitserland staat voor precisie en kwaliteit en daar bovenop hebben ze hun merk dat geladen wordt met een verhaal. Het verhaal van de piloot, de duiker, de astronaut of de coureur.

Bedrijven zijn ook merken 
Als een bedrijf zichzelf als een merk ziet gaan ze andere dingen doen. Bedrijven zijn belangrijk voor mensen en merkbaar; net als auto’s en horloges, knakworsten en cola. Een bedrijf is een mensen-merk waar je zorgvuldig over na moet denken en waar je heel trots op kunt zijn.
Bepaal je merkpersoonlijkheid en merk-essentie en laat dit het kompas zijn waarmee je koers bepaalt. Weet wie je bent, wat je wilt, wat ze zeggen en waarom je gevolgd zou moeten worden. (wij kunnen je hier bij helpen!)
Je merk als een mens zien helpt! Niet alleen om beter te communiceren (dit is ‘the easy part’ ) maar om iets te bouwen dat waardevoller is en blijft. Merken zijn net mensen, als ze willen kunnen er mooie dingen ontstaan.
dinsdag 16 juni 2015
Men with meaning

Silly Olympics
Veel Leef Je Merk workshops begin ik met de “Silly Olympics” van het illustere zestal Monty Python. “The 100 metres for men without direction”. Als het startschot valt rent iedereen een andere kant op. De scene is hilarisch maar wordt nagenoeg door alle deelnemers herkend als zijnde een metafoor voor zijn of haar werkelijkheid. De situatie komt zo vaak voor dat niemand er meer van opkijkt en dat de vraag naar de oorzaak van dit fenomeen nog geen gemakkelijke blijkt.
Tijdens mijn bardienst op de tennisclub gooi ik het balletje op. De discussie laait op maar de deskundigen zijn het er niet over eens en het gaat alle kanten op: “Mannen gaan meteen los”, “Ze zitten er voor zichzelf”, “Te veel managers, te veel inspraak, te onduidelijk”, “Mensen weten het niet, ze lopen vast”, “Als mensen niet betrokken worden bij het doel doen ze het niet”, “Vrouwen werken wel meer samen”, en natuurlijk de uitsmijter: “Consultants, dat is weggegooid geld. Het verandert toch niks”.

Hogere doel ontbreekt
Duidelijk is dat het hogere doel waar iedereen voor wil gaan wel heel vaak ontbreekt. Bedrijven kijken naar hun schoenen en niet naar de horizon. Plannen en KPI’s zijn er wel maar sturen weinig, althans niet het gemeenschappelijke doel of de drive in de organisatie. Het gaat meer over kosten dan over samen bouwen en iets willen realiseren.
Privé lukt het nog wel eens en zijn de hogere doelen er wel. Samen de Mont Ventoux op fietsen, estafettelopen van Wageningen naar Warmond, de Amsterdam City Swim, noem maar op. Allemaal doelen die verder reiken dan normaal en waar mensen samen voor en door in beweging komen.
Waarom in de business dan niet? Misschien is werk een noodzakelijk kwaad voor velen en mis je de passie als bijvoorbeeld voor fietsen. Ik kan dit alleen maar vermoeden maar als dit zo zou zijn is het toch ‘jammer’ voor een activiteit waar je tenminste 1/3 deel van je dag mee bezig bent. Dan zoek je toch iets wat je leuk vindt en waar je goed in bent! Zorg dat je ‘on purpose’ bent, om maar eens een mooie Engelse term te gebruiken.

Start met PURPOSE en wees On Purpose
6 jaar geleden las ik een boek van een Griekse Harvard professor “Purpose, the starting point of great companies”. Purpose verklaart ‘the why’ van iedere organisatie en is de basis voor mijn merk-denken en mijn startpunt voor iedere merkpositioneringsexercitie.
Van dit nogal moeilijke boek heb ik 4 simpele posters gemaakt die iedereen snapt en die elke keer hun nut bewijzen. Iedere poster visualiseert een van de 4 business purposes, de hoger doelen die de missie, het merk en de motivatie bepalen. Hiermee synchroniseren we strategie, marketing en cultuur.
Purpose stijgt uit boven het vaak minder inspirerende korte termijn doel van de organisatie dat vaak in omzet en winst wordt uitgedrukt.
Purpose, of het gebrek hier aan, maakt ook snel duidelijk waarom het vaak alle kanten op vliegt. Als leden van een MT een keuze moeten maken voor hun business purpose staan ze nooit allemaal bij dezelfde poster. Ze hebben hun eigen purpose en idee. Eigenlijk net als bij het Monthy Python filmpje. Ook maakt het duidelijk waarom service beloftes van vaak grotere ondernemingen niet werken of geloofd worden. Veel mannen willen namelijk niet helpen maar strijden, leiden en winnen. Ze willen de koning zijn en een koninkrijk stichten. De gebiedsverovering wordt uitgedrukt in marktaandelen en no1 zijn in de markt. Ze richten zich op efficiëntie, hebben doorzettingsvermogen, een groot ego en medestrijders nodig. Heroïsme, zoals dit heeft is een prima en hele sterke purpose. Het werkt als je kunt domineren, niet als je echt wilt helpen, nieuwe dingen wilt proberen of iets excellents wilt maken. In het kort heb ik hier alle 4 mogelijkheden genoemd maar nog even voor de duidelijkheid:
Of je bent als merk en bedrijf een strijder gericht op verovering (1.heroïsme), of je bent een helper (2. altruïsme), of je maakt het mooiste product (3. excellence), of je wilt ontdekken en nieuwe dingen creëren (4. discovery). Een tussenweg is er niet al proberen veel managers en organisaties dit wel. Ze willen alles zijn en eindigen dus als niks, ‘stock in the middle’ of ‘chasse patate’ zoals de wielrenners het noemen.

Purpose maakt het verschil
Degene die het wel begrijpen hebben een visie, een innerlijke drive, kiezen en communiceren hier helder over. Zoals de CEO Polman van Unilever. Een man die met zijn duurzaamheidsmissie en Sustainable Living Plan een organisatie op het goede spoor zet. Beleggers geloven zijn verhaal getuige de koersstijging sinds 2008. ‘The helpful’ zijn en rendement draaien kan dus prima hand in hand gaan.
Een ander bedrijf dat ‘on purpose’ is heet MapperLithografy, een chipmaker. Een van de duurste start ups van Nederland is al 15 jaar bezig met innovatie. Er is al 300 miljoen in geïnvesteerd en de ‘cashburn’ is 2,5 miljoen per maand en er wordt nog niks verdiend. Dan moet je wel vertrouwen hebben in de toekomst en een goed verhaal hebben richting investeerders en overheid.
Het bedrijf is 100% on ‘discovery’ purpose. Ze volgen hun eigen visie waarbij je met elektronenstralen een chip kunt maken zonder dat je een dure mal nodig hebt. Het geeft ongekende flexibiliteit bij kleiner productie-runs. Het succes moet zich nog bewijzen maar de voortekenen zijn gunstig.
Heel dicht bij maakt Corina van Diest het verschil. Met haar Stichting Lopen tegen Kanker krijgt ze duizenden mensen in beweging. Haar drive komt diep van binnen en daarin neemt ze ons mee.
11 oktober wordt er weer gelopen en halen we de middelen om goede dingen te doen bij elkaar
Purpose en ‘men with direction’ maken het verschil. Een hoger doel hebben en dit helder communiceren is elementair voor blijvend succes. Het geeft energie en het is veel leuker om te doen.
Probeer het maar eens!
Ervaring wordt overschat, passie is wat telt!

Gisteren sprak ik een oude vriendin van me die nu een schoonmaakbedrijf heeft. Ze had maar even tijd want ze kreeg een sollicitant over een paar minuten. Toen ik haar vroeg waar ze op zou gaan letten werd het even stil. “Of ze ervaring hebben natuurlijk!, Als ze dat niet hebben hoeven we er niet aan te beginnen.” “Maar iedereen kan toch leren schoonmaken?” bracht ik in. Ze antwoordde: “We kunnen er zat krijgen, oud secretaresses noem maar op. Er zijn er zat die het baantje willen maar zonder ervaring zijn zo weer weg of bakken ze er niks van.”
Toen ik zei dat het dan meer gaat om de reden waarom ze een baan willen dan om ervaring gaf ze me schoorvoetend gelijk. Of het iets veranderd heeft is natuurlijk afwachten. CV’s en ervaring zijn immers de belangrijkste ‘touchpoints’ in sollicitatie processen.
Jaren geleden brachten we bij Unilever de gewenste sales-competenties voor onze accountmanagers in beeld. Kennis en ervaring bleken toen al de meest overschatte componenten te zijn. Enthousiasme, empathie, doorzettingsvermogen en wil om te winnen bleken vele malen belangrijker dan ‘kennis van de business’. Training is geen oplossing voor mensen die om de verkeerde reden in hun baan zitten of iets als inlevingsvermogen missen. Natuurlijk vraagt iedere professie om vaardigheden en doet ervaring er zeker toe. Deze vaardigheden zijn niet in iedere situatie snel te ontwikkelen en vakmanschap doet er zeker toe.
De moraal van het verhaal is dat sommige dingen te leren zijn en andere niet. Wellicht nog belangrijker; als je echt wat neer wilt zetten of van een 8 een 10 wilt maken is ‘drive’ het enige wat telt. Plezier hebben in dingen zorgt er voor dat je ook echt goed wordt in wat je doet.
Je moet het willen en er in geloven. Je moet ergens voor gaan en staan en natuurlijk een bepaald talent hebben. Als je dit herkent in mensen wordt het fun en gaat het lukken. Of het gaat om het aannemen van personeel, het samenwerken met anderen, het opzetten van een eigen zaak of om werken met klanten. Passie voor hetzelfde resultaat en delen van waarden is wat telt. Want als je er niet van houdt hou je er mee op en als je in wat anders gelooft ga je andere dingen doen, koop je het merk niet of werk je niet meer samen.
Om deze reden gelooft Leef je Merk in het zorgvuldig identificeren en cultiveren van kernwaarden, purpose en een helder brand positioning statement. Een merk is een idee dat gevolgd wordt. Iedereen moet weten wat ‘het idee’ is, waar we voor staan, waar we in geloven en waar we voor gaan.



donderdag 22 januari 2015
Netlaw lovend over LJM communicatie
Als anderen het zeggen!
Wat je over jezelf zegt is vaak spam, maar als anderen ons indirect zulke complimenten geven zetten we het op de site….
Netlaw, een samenwerkingsverband van advocaten kantoren zette dit in hun nieuwsbrief:
Echt Marktgericht!
“Zo belangrijk vorm en inhoud zijn, nog belangrijker – en moeilijker – is het vinden van de juiste toon. Ook daarin is Kneppelhout & Korthals geslaagd. Hier spreken jonge ondernemers die het kantoor van naam naar de eisen van de tijd hebben omgevormd en met een Rotterdamse drive voortzetten. Uit de consistente presentatie komt een kantoor naar voren dat het vertrouwen verdient”. Leef je Merk begeleidt Kneppelhout in hun positionering en profilering”. Kijk op – http://netlawnieuwsbrief.nl/index.php/8-nieuws/119-echt-marktgericht – voor het hele verhaal.



dinsdag 23 december 2014
Marketing effectiviteit kan 30% beter!
Wij weten wat werkt in marketing
Leef Je Merk partnert met Accelerom
Sinds enig tijd werkt leef je Merk samen met Accelerom, een Zwitserse grootheid dat 360 graden Touchpoint meting en management doet. Dmv online enquete worden 500 mensen ondervraagd over hun customer journey. Hiermee kunnen we uiterst precies aangeven wat werkt ene at niet werkt in online en off line marketing. Online meting is inmiddels gebruikelijk (althans mbt conversie) het totale beeld geeft niemand. Per fase (attention, interest, desire, purchase en service)  kunnen we aangeven wat de waarde en het bereik van het middel is. Inmiddels is Brabantia gestart met een onderzoek in de UK en België en zijn grote adverteerders geïnteresseerd om te starten.
Resultaten met BMW, IKEA, Unilever etc tonen aan de rendementsverbetering van 30% gebruikelijk en haalbaar is.
woensdag 27 november 2013
Minder brallen, meer contact
B2B communicatie vaak bijzonder ineffectief
Te vaak is communicatie eendimensionaal en gebruiken organisaties containerbegrippen en ronkende termen als excellence, service provider, growing your business, preferred partner, sustainable en global player om het merk te laden en de gunst van de klant te winnen. Dit is in veel gevallen een nutteloze strategie, zoals ook naar voren komt uit het onderzoek van het Amerikaanse management consultantancy bedrijf McKinsey. McKinsey interviewde bedrijven en klanten om te onderzoeken hoe goed B2B communicatieclaims aansluiten bij de doelgroep. Hun conclusie:  “Thema’s zoals sociale verantwoordelijkheid, duurzaamheid en wereldwijd bereik, die veel B2B bedrijven centraal hebben staan in hun merkpositionering, blijken een heel kleine invloed te hebben op de perceptie van de consument aangaande de merkbekendheid.” Er zit dus een kloof ter grootte van de Grand Canyon tussen wat bedrijven zeggen en wat klanten aanspreekt en daadwerkelijk de merkkracht vergroot!
Why should we care?
Inmiddels ben ik al weer 6 jaar bezig om bedrijven te helpen met het ontdekken, communiceren en leven van hun merk.  Dat is zeker niet aan iedereen besteed en het is ook niet voor iedereen even gemakkelijk. Wat mij vaak opvalt is het gebrek aan diepgaande kennis over klanten, een aversie tegen kiezen, de angst om uitgesproken te zijn en een karrevracht aan oppervlakkig managersjargon. We weten wat we doen, maar waarom we het doen blijft vaak een raadsel. Het bereiken van de klant lukt meestal nog wel. Het beraken en het daadwerkelijk aanzetten tot actie, lukt veel te weinig. Niet zo vreemd, want dat krijg je niet voor elkaar als je alleen maar praat over wat je doet en hoe goed, duurzaam of groot je bent. Hoe en waarom je dingen doet is veel interessanter en onderscheidender dan wat je doet. De hamvraag is natuurlijk: “Why should anyone care?” Deze vraag zou iedereen in een management- of marketingpositie veel vaker moeten stellen.
Wat werkt wel?
Wat klanten bovenal belangrijk vinden, is een eerlijke en open dialoog, een goede en verantwoorde supply chain en specialistische expertise.  Ze willen als mens serieus genomen worden, goed en snel hun spullen krijgen en ze willen het gevoel hebben dat de interactie met jouw bedrijf ze iets oplevert of ze nieuwe inzichten geeft.
Communicatie die wel bijdraagt aan merk- en magneetkracht:
Wat werk niet?
Grote bedrijven praten te vaak over thema’s die niets bijdragen aan het vergroten hun magneetkracht. De favoriete thema’s zijn:
• Rolmodel zijn in CSR (86%)
• Sustainability claims op producten en service (84%)
• Wereldwijde dekking (79%)
• De markt leiden  (72%)
• Diversiteit en gelijkheid (64%)
Bij elkaar dragen deze thema’s 0% bij aan de merkkracht. Lage prijzen doen zelfs afbreuk (-4%) aan de merkkracht.
Waarom is dit zo?
Naar het waarom kan ik slechts gissen. Mijn mening is niet wetenschappelijk onderbouwd, maar het antwoord is misschien eerder in de biologie dan in de psychologie te vinden. We moeten opvallen en sterk zijn  om ons voort te planten. Dat is de ene kant. Jezelf opblazen, domineren en vechten voor je bestaan. De te verleiden partij wil een goed gevoel bij jou hebben. Zit de te vervullen behoefte laag in de Maslov-piramide, (lichamelijke behoefte en veiligheid) dan werkt bovenstaande strategie goed. Gaat het om de hogere treden (behoefte aan sociaal contact, waardering, erkenning en zelfontplooiing), dan werkt het veel minder of zelfs helemaal niet.
Kan het ook anders?
Momenteel ben ik bezig met het positioneren en profileren van een middelgroot B2B advocatenkantoor in Rotterdam. In een wereld waar iedereen langs de ‘competentie-as’ communiceert en vertelt hoe goed, groot en intelligent ze zijn, durft deze organisatie het aan om het advocatenkantoor met het menselijk gezicht te zijn. Natuurlijk zijn ze ook intelligent en hebben ze veel expertise in huis, maar hun specialiteit is service en klantbeleving. Ze willen echt helpen, als waardevol worden gezien en gewoon doen wat er moet gebeuren. Dit durven ze te communiceren en ze maken het nog waar ook. Op de personeelsdag gaan ze zelfs naar klanten toe om te vragen hoe ze het nóg beter kunnen doen. Wat is de gouden tip die de klant heeft voor hun kantoor? Zo gaan ze een direct en open gesprek aan met klanten, laten ze zien dat de klant centraal staat en laten ze de klant zelfs meedenken over hoe de dienstverlening geoptimaliseerd kan worden. Voor deze branche is dat bijzonder innovatief.
Gaat dit iedereen aanspreken? Nee, natuurlijk niet, maar ook hierin moet je keuzes maken. De grote kantoren zullen de grote zaken wel houden, maar er is veel, heel veel te winnen voor de kleinere en middelgrote spelers. Door alleen al klanten met respect te behandelen en ze het gevoel te geven dat ze waar voor hun geld krijgen, maak je in deze wereld flinke slagen. Dit vraagt echter wel lef en toewijding. Je neemt immers afscheid van oude paradigma’s, rollen en patronen en je stelt je kwetsbaarder op door je op onbekend terrein te begeven.
Onze gouden tip
Wat is het belangrijkste dat uit dit alles naar voren komt? Voornamelijk dit: bral wat minder en maak meer contact. Praat met je klant als mens tot mens, begrijp voordat je begrepen wilt worden, wees oprecht betrouwbaar en vertel wat je echt te bieden hebt. Zorg dat je een visie hebt voor jouw bedrijf, die verder gaat dan uitgeholde marketingfrasen. Zorg er voor dat je weet waarom je doet wat je doet en vertel daar met passie en overtuiging over. Dan zul je merken dat je boodschap ook echt overkomt.
maandag 27 mei 2013
Het grote wantrouwen
Wie gelooft merken met grote commerciële belangen?
Communicatie heeft als het goed is weinig met jokken te maken. Maar schijnbaar is dat nog een hele toer. Meestal worden alle vooroordelen die er zijn rondom reclame en PR waarheid. En dat eist zijn tol, een indrukwekkende hoeveelheid, 90 procent van de consumenten, denkt namelijk dat bedrijven oneerlijk communiceren en nagenoeg niemand gelooft dat een merk echt om hen geeft, behalve als zijnde een bron van inkomsten.
Al in de roaring twenties schreef de Engelse vader van de sciencefiction Herbert George Wells al dat advertising een soort van ‘legalized lying’ is. Helaas heeft hij gelijk; het doel heiligt de middelen. En zo gaat het vaak bij bedrijfscommunicatie, feiten worden verdraaid, kleine lettertjes zijn niet zeldzaam, veel beloften worden nooit waargemaakt en missies of kernwaarden worden niet geleefd. Eigenlijk is het een drama dat veel groter is dan ons vak. Ook de politiek heeft hier, net als veel merken, een handje van. Veel beloven, weinig waarmaken; de boel onderschijten en voor de ontmaskering de zaal verlaten.
De Nederlandse Energie Maatschappij (NEM) lijkt hier afstand van te willen nemen. Deze week kopten ze met de tekst ‘Jokkebrokken’ paginagroot in de dagbladen. Is deze partij de klokkenluider van de energiewereld, de partij die het anders wil doen?
Iedereen met een beetje verstand van het duurzaam maken van de supply chain weet hoe moeilijk of soms onmogelijk het is om de fysieke groene stroom van A naar B te krijgen. Ook in de energiewereld loopt er geen groene of zwarte draad het huis binnen, gaat alles op grote hopen en wordt het herverdeeld. Certificaten zijn deel van de oplossing maar dat systeem werkt even niet. Is grijze stroom groene stroom noemen dan jokken? De NEM wil volgens eigen zeggen wel transparant zijn en daar de vruchten van plukken. Ik kan alleen maar hopen dat de NEM echt oprecht is in zijn acties. Gezien de commerciële belangen is daar natuurlijk nog wel een vraagteken bij te plaatsen.

Kernvragen
Net als veel mensen heb ik een hekel aan huichelaars, klikspanen en gladjanussen. Ik vind het ook oprecht vervelend dat ik als ex-Unilever marketeer en consultant al vaak in die hoek word geplaatst. Daarom probeer ik me bezig te houden met een aantal kernvragen waar iedere communicatieprofessional zich volgens mij dagelijks mee bezig zou moeten houden.
• Hoe vertel je iets simpel zonder de waarheid geweld aan te doen?
• Hoe houd je de boodschap puur en geloofwaardig?
• Hoe breng je het echte verhaal zonder gewantrouwd te worden?
• Hoe bouw je een echt merk, dat geliefd, relevant en geloofwaardig is?
• Hoe maak je de merkbelofte waar?
Wil je meer weten of sparren over dit thema en over het bouwen van een mooi merk en gaaf bedrijf, neem dan contact met ons op en ga met ons in gesprek.

Publicatie: 21 mei 2013

Zie ook:

ENGAGEMENT & ACTIE
Als de kaders bepaald zijn en visie er is gaat het om betrokkenheid en actie. We nemen iedereen mee op reis en betrekken ze bij het grote doel.
FILMPJES
In onze workshops gebruiken we vaak inspirerende filmpjes, omdat ze blijven hangen, wat los maken en entertainen zijn. Bekijk ze thuis nog eens!
SAMEN 1 DOEL
Van 12 tot 12 helpen we MT's met WHY, waardepropositie, cultuur en elkaar. Inspirerend en effectief programma met een kop en staart.
CULTUUR & INTERNAL BRANDING
Cultuur en internal branding staan centraal bij gave bedrijven. Wij maken het concreet, geloofwaardig en implementeerbaar.
PRESENTATIES EN MINI-WORKSHOPS
Rob vertelt en inspireert graag als het gaat over gaver worden, jezelf positioneren en over veranderen. Ook als discovery-workshop.
VISUAL BRANDING
Laat merken wie u bent en communiceer wat je doet. Wij helpen u, om de merk, USP en kernactiviteit consistent te communiceren
LEEF JE MERK OP TV
En andere actuele zaken die bij ons en onze klanten spelen en leuk genoeg zijn om over te vertellen.
SUPERSNEL NAAR DE ESSENTIE
Speed-positioning is een effectief sparrings-proces dat tot de kern van je merk gaat en de positionering wel quick maar niet dirty bepaalt.
MISSIE, VISIE EN STRATEGIE
Purpose, missie, visie, strategie en kernwaarden. Wij weten het verschil en kunnen u heel goed helpen. Alles met elkaar in lijn , met een duidelijke WHY en als een totaal-merk.
Met wie we werken
Kijk voor wie we werken en gewerkt hebben. Van Unilever tot startup. Onze focus: B2B, food, professional service en corporate teams.
Back to Top